Jongeren van AM tot D1 Rijbewijs




Doel van het project: "jong geleerd is oud gedaan": 

Het doel van dit voorstel project is om enerzijds de jongeren doorheen de verschillende verkeersleeftijdsfasen in hun jeugd toekomstgericht bij te staan via hun school, door bij elke fase een rijbewijs aan te leren met een nieuw duurzame elektrische voertuig en anderzijds de jongeren leren omgaan met de verschillende gevaren in het verkeer, met de nadruk op hun eigen gedrag met de bijbehorende gevaren, voorbeeld het opdrijven van bromfietsen, waarbij het toekomstgericht samenwerken door middel van carpooling en duurzaam omgaan met elkaar centraal staat. Bij de huidige wetgeving worden jongeren uitgesloten van het verkeer tot de leeftijd van 18 jaar, wat nefast is voor hun opvoeding maar ook in het vervolg van hun volwassen leven. Met dit voorstel wil ik de verschillende actoren doen nadenken over de toekomst van onze jongeren in het verkeer die ook een weerslag zal hebben over hun toekomstig gedrag eens ze volwassen zijn! Belangrijk is dat er in de geboden oplossingen rekening wordt gehouden waar men woont! Immers, iemand die op het platte land woont, heeft nood aan andere vervoersmiddelen dan iemand die in een drukke stad woont.

a. Probleemstelling:


Jongeren komen nu ten vroegste op hun 18 jarige leeftijd in contact met het behalen van het rijbewijs B. Doch hebben al een hele foute carrière in het verkeer achter de rug.


Deze carrière kan in 2 delen worden omschreven.


1. Van 0 jaar tot aan behalen rijbewijs B (minstens 18 jaar), waarbij de jongeren zich als “zwakke weggebruiker” fiets, bromfiets, voetganger door het verkeer laveren waarbij zij door “de maatschappij” aangeleerd zijn dat zij de verkeersregels aan hun laars mogen lappen. 

Voor alle duidelijkheid, dit klopt niet! Maar wordt wel algemeen aangenomen, vermits “zwakke weggebruiker” een goddelijke status heeft in onze maatschappij.

Het huidig sleutelmoment in het gemotoriseerde verkeersleven van de jongere is 16 jaar! Ik word 16 jaar en wil een bromfiets. Dus gaat die jongere op 16 jarige leeftijd naar de bromfietsverkoper. Die bromfietsverkoper toont 2 zelfde ogende identieke bromfietsmodellen, zijnde bromfiets klasse A en bromfiets klasse B. Daarbij vertelt de bromfietsverkoper dat je voor bromfiets klasse A geen rijbewijs moet hebben en voor bromfiets klasse B wel. Als hij de snelheden vermeldt is de jongere al niet meer geïnteresseerd in bromfiets klasse B, want de jongere wil onmiddellijk rijden en koopt dus (bijna) altijd een bromfiets klasse A. Want hij heeft geen idee hoe snel 25km/u en 45km/u is of denkt al aan opdrijven, vermits hij vrienden kent die dit al gedaan hebben en hem hierbij eventueel kan helpen.


a. En hier zitten een paar fundamentele problemen.

De jongere leert dus de verkeerswetgeving niet! Bovendien leren de jongeren het opdrijven van bromfietsen van elkaar, zonder de gevaren en de gevolgen van hun daden te beseffen, en als het al te laat is met soms de dood, permanent invaliditeit, lange revalidatie en/of financiële implicaties tot gevolg. Bovendien zijn die ouders niet of nauwelijks op de hoogte van de reglementering, alsook de gevolgen van het opdrijven van een bromfiets. Waardoor die ook niet preventief kunnen ingrijpen. Bovendien kunnen de boetes alleen al oplopen tot duizenden Euro’s.

Maar opgelet! Het opdrijven van een bromfiets is een misdrijf met mogelijks zware lichamelijke, financiële en juridische gevolgen!


Meer informatie over de


Daarom is het belangrijk dat alle jongeren ten laatste op 16 jaar het rijbewijs AM behalen, en dit liefst op school.



Meer informatie over de


Meer informatie over de
 bromfietsen



2. Vanaf het behalen van het rijbewijs B, waarbij de maatschappij verwacht dat de nieuwe bestuurder zich aan de verkeerswetgeving houdt, ook na het behalen van het rijbewijs. In vele gevallen gebeurt dat niet! Want men heeft de slechte “gewoonte” al jaren aangeleerd als “zwakke weggebruiker” en dus blijft men rijden met de ervaringen als “zwakke weggebruiker”.

b. Oplossing in leeftijdsfasen:
De meeste jongeren beginnen per fiets naar school te gaan vanaf hun 12 jaar. Dit is al aangeleerd in het basisonderwijs. Doch met de komst van de elektrische fietsen en vooral de speed pedelec kunnen we verschillende problemen gecombineerd oplossen. 

We kunnen de jongeren overtuigen te blijven rijden met de elektrische fiets door:

A. In het 6de studiejaar en het 1ste middelbaar, vanaf 12 jaar, theoretische en praktische lessen te geven met een elektrische 25km/u fiets. hiervoor is geen wetswijziging nodig! 
De meeste jongeren zullen vanaf nu voor hun plechtige communie of lentefeest of andere geloof feest een elektrische fiets krijgen dankzij hun populariteit. Dit is perfect legaal en heeft dus geen wetswijziging nodig. Het is dan ook belangrijk dat de kinderen hiermee leren omgaan. Daarom kan men dat perfect op school organiseren dat iedereen zijn fiets meeneemt. Men kan op de speelplaats het praktisch examen reeds oefenen door de 8 te leren rijden en de remproef te oefenen. Voorts kan men gecontroleerd verder werken op een beveiligde openbare weg. 



B1. In het tweede middelbaar, vanaf 14 jaar, herhaling theoretische lessen en praktische lessen met een elektrische fiets 45km/u te geven.
Zijnde het rijbewijs AM 2-wielig(*) op school. 

Het is belangrijk om op het elektrische fiets verhaal door te gaan. Door de speed pedelec vanaf 14 jarige leeftijd al toegankelijk te maken kan men vermijden dat men als 16 jarige opteert voor een bromfiets klasse A zonder rijbewijs.  Bovendien wordt er verder gebouwd op de eerder verworven ervaring van de duurzame elektrische fiets.
Hier is een wetswijziging nodig maar kan binnen de Europese regelgeving. Immers de minimumleeftijd voor rijbewijs AM mag verlaagd worden tot 14 jaar maar enkel op het nationale grondgebied zoals in Frankrijk. Ik stel voor om de leeftijd 14 jaar enkel open te stellen voor klasse P (speed pedelec) en vierwielig elektrische brommobiel L6e-B 45km/u.

De speed pedelec in de druk bevolkte steden.


De Speed pedelec 45 km/u met rijbewijs AM.


Meer informatie over de


B2. Bij de rijschool, vanaf 14 jaar, praktische lessen met een elektrische vierwieler L6e-B 45km/u te geven. Zijnde het rijbewijs AM 4-wielig (*).
De brommobiel in afgelegen plattelandsgebieden.


In België is L6e-B vanaf 16 jaar en L7e-C vanaf 18 jaar!


Meer informatie over de



C1. In het vierde middelbaar en bij de rijschool, vanaf 16 jaar herhaling theoretische lessen en examen op school en praktische lessen en examen met de rijschool, met een elektrische vierwieler L7e-C 70km/u te geven.
Zijnde het rijbewijs B1 (**).



De zware vierwieler voor stedelijke gebieden.

In België is L6e-B vanaf 16 jaar en L7e-C vanaf 18 jaar!

Meer informatie over het


C2. In het vierde middelbaar en bij de rijschool, vanaf 16 jaar,

herhaling theoretische lessen en examen op school en praktische lessen en examen met de rijschool, met een elektrische tweewieler L3e-A1 te geven.
Zijnde het rijbewijs A1 (***).


Jaar na jaar blijven de files groeien. Daarbij is er ook veel luchtvervuiling. Vooral in de drukbevolkte steden. Daarbij is het voor deze jongeren belangrijk om reeds een alternatief te kennen voor langere afstanden in druk bevolkte gebieden. Op de leeftijd van 16 is het tevens belangrijk dat de jongere zelfstandiger wordt, en niet telkens rekent op het autovervoer van de ouders. Dankzij de elektrische motorfiets L3e-A1 met rijbewijs A1(***) leert de jongere hoe hij de file ontwijkt en vooral dat er alternatieven zijn dan de auto.


De BMW C1 werd in 2000 tot 2004 verkocht. In 2009 wou men de elektrische E-C1 bouwen maar was helaas voor zijn tijd. Nu zou de tijd rijp zijn om 16 jarigen met een A1 rijbewijs op dit voertuig te laten rijden.



BMW C1



BMW E-C1




BMW C Evolution

De BMW C Evolution mag ook met het rijbewijs B code 372 bereden worden,doch enkel in België. Wanneer het rijbewijs B voor 19 januari 2011 is behaald, mag men zonder code 372 rijden, doch enkel in België. (***) Het rijbewijs A1 is in België vanaf 18 jaar. Terwijl de Europese minimumleeftijd 16 jaar is. Dit betekent dat een Fransman in België mag rijden vanaf 16 jaar met zijn behaalde A1 rijbewijs in Frankrijk! Dus hier moet men enkel de leeftijd in België verlagen!


D. In het zesdemiddelbaar en bij de rijschool, vanaf 18 jaar,
herhaling theoretische lessen en examen op school en praktische lessen en examen met de rijschool, met een auto. Zijnde het rijbewijs B.
M.a.w. terug “rijbewijs op school” invoeren, voor wat de theorie betreft.

Deze elektrische vierwielige motorfiets mag men besturen met rijbewijs B zonder code over de hele EU. Rijbewijs B1 is niet geldig omdat het meer dan 15 kw vermogen heeft.


E. In het laatste bachelor jaar en bij de rijschool, vanaf 21 jaar,herhaling theoretische lessen en examen op school en praktische lessen en examen met de rijschool, met een kleine bus 16+1 plaatsen. Zijnde het rijbewijs D1.


Kleine bus 16 + 1 plaatsen, rijbewijs D1:



Met het rijbewijs D1 mag je bussen van maximum 8 meter lang en maximum 16 passagiers besturen. Vermits een gemiddelde auto slechts maximum 4 comfortabele plaatsen heeft kan men 4 auto's naar 1 kleine bus rijbewijs D1 brengen die dezelfde lengte heeft als de grootste lichte vrachten met rijbewijs B.

Daarom stel ik ook voor om het rijbewijs D1 in de groep1 te steken zodat dit rijbewijs toegankelijk wordt voor het breed publiek. Hierdoor kunnen groepen tot 17 personen zelf een bus huren en besturen in plaats van individueel met minstens 4 wagens naar dezelfde bestemming te rijden. Het doel is om minder wagens op de baan te hebben en het carpoolen te bevorderen. Deze bussen hebben ook een hoger comfort voor chauffeur en passagiers dan bij auto's, zeker voor verre verplaatsingen. bovendien ben je voor het niet commercieel vervoeren in België vrijgesteld van tachograaf.

Kleine bus 23 + 1 plaatsen, toevoegen rijbewijs D1:

Maar technisch gezien kan het rijbewijs D1 nog geoptimaliseerd worden naar een kleine bus 23+1 plaatsen.
Deze bus heeft technisch dezelfde afmetingen als een 16 + 1 bus en rijdt hetzelfde als een lichte vracht of minibus met rijbewijs B.





Door het omvormen van rijbewijs D1 zou je bussen van maximum 8 meter lang en maximum 23 passagiers kunnen besturen. Hierdoor kunnen groepen tot 24 personen zelf een bus huren en besturen in plaats van individueel met minstens 6 wagens naar dezelfde bestemming te rijden. Het doel is om minder wagens op de baan te hebben en het carpoolen te bevorderen. Deze bussen hebben ook een hoger comfort voor chauffeur en passagiers dan bij auto's, zeker voor verre verplaatsingen.

Bovendien kan men nog steeds, zoals bij bezoldigd vervoer rijbewijs B, gevraagd worden om een groep2 medische keuring te hebben en het gebruik verplichten van een tachograaf. Voor het niet commercieel vervoeren kan men de vrijstelling van tachograaf uitbreiden naar 23+1 plaatsen.

_______________________________

Christophe Vandersteene
Onafhankelijk Verkeersconsulent.
_______________________________


Auteursrecht © 2019 Christophe Vandersteene. De volledige of gedeeltelijke inhoud van deze website mag gebruikt worden met bronvermelding van deze website en de auteur, doch op eigen risico. Er kunnen geen rechten geëist worden naar publicaties op deze website.


Hoewel de auteur alle gegevens en wetgeving met de nodige zorg heeft onderzocht, zijn druk en andere fouten en wetswijzigingen steeds mogelijk. De auteur is dan ook niet verantwoordelijk voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van de inhoud van deze website en kunnen er dus ook geen schadevergoedingen of rechten worden geëist, in welke vorm ook. Door het lezen van deze website gaat de bezoeker akkoord met deze juridische informatie.

De ideeën die hier worden weergegeven zijn mogelijks theoretische stellingen, die mogelijks nog niet in de praktijk zijn uitgetest. De auteur kan dus niet garanderen dat de ideeën effectief de beoogde resultaten zullen bekomen. Bovendien kan de informatie op deze website ten allen tijde niet meer actueel zijn. en daarom kunnen er ook geen rechten verleent worden naar aanleiding van deze website.

De auteur is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de weergegeven video's van derden en worden enkel ter informatie weergegeven om een situatie te verduidelijken. Ook wanneer de video's strafrechterlijke inbreuken tonen is dit enkel bedoeld als verduidelijking van het probleem en vraagt de auteur uitdrukkelijk om deze inbreuken zelf niet te plegen.    


















































___________________________________________________________________