Voorstel hervorming tachograaf.
Het huidige systeem zorgt voor verkeersonveiligheid.
De vele problemen met de vele files alsook de rustplaatsen voor vrachtwagens en bussen aan de autosnelwegen zorgen ervoor dat men niet meer correct kan inschatten waar men op tijd kan stoppen. Zeker niet op plaatsen waar men de streek niet kent. Gezien de boetes op inbreuken op de tachograaf enorm zwaar zijn, met wel soms duizenden euro's, zijn vele chauffeurs bereid om gevaarlijke risico's te nemen, waaronder rijden door rood, omdat deze boetes "goedkoper" zijn, zodat men toch binnen de legale tijdsbestek kan aankomen. Ik wens hier niemand met de vinger te wijzen maar eerder een veiliger oplossing voor te stellen voor het probleem.
De oplossing : Afstand beperken in plaats van alleen maar tijd.
Het voordeel van eerder de afstand te beperken in combinatie met een maximum tijd, is dat de chauffeur zijn traject kan plannen inclusief de stopplaatsen aan de autosnelweg. Dit zou zelfs nog geoptimaliseerd kunnen worden, door de gps een parkeer reservatie op de rustplaatsen van de geplande route te laten uitvoeren waarbij ook gekeken wordt als er op dat moment een vrije parkeerplaats is. Zo niet gaat de gps opzoek naar een vrije plaats bij een andere rustplaats.
Dit zorgt rechtstreeks voor de verkeersveiligheid omdat de chauffeur nu niet meer bang hoeft te zijn om zijn bestemming niet te halen. Bovendien weet de chauffeur ook dat er een rustplaats vrij is op de voorziene rustplaats.
Hierbij wordt vermeden dat de chauffeur zij rust neemt op de pechstrook, wat verboden is en soms tot gevaarlijke situaties leidt. Dit systeem is ook een vereenvoudiging van de rij en rusttijden waarbij toch rekening gehouden is met de realiteit van het persoons- en vrachtvervoer.
Ziehier de volgende indeling van de rusttijden
Uitleg systeem.
Beperking op afstand.
Tussen 2 rustpauzes moet er minimum 150 km afstand zijn.
Men begint bij Dag A1 of A2.
Indien men voor 251 km 15 minuten rust neemt kiest men voor Dag A1 zoniet kiest men automatisch voor Dag A2 en moet men 60 minuten rust nemen voor 501 km.
Daarna begint Dag B1 of B2.
Indien men voor 751 km 45 minuten rust neemt kiest men voor Dag B1 waarna men voor 900 km 600 minuten rust neemt zoniet kiest men automatisch voor Dag B2 en moet men 660 minuten rust nemen voor 900 km.
De kilometerindeling zijn absoluut en mogen nooit 900 km per dag overschrijden.
Indien er door fileproblemen vertragingen zijn heeft dat geen invloed op de rijtijd. Doch wanneer een rijdag door omstandigheden meer dan 16 uur bevat moet men bij de volgende stop de rustpauze vermeerderen met het aantal begonnen uren boven de 16 uur rijtijd.
Indien men nog in dag A zit betekent dat bij de rustpauze kan oplopen tot 540 minuten (60 + 8 * 60) bij maximum 24 uur rijden. Waarna men aan dag B begint.
Men kan er ook voor opteren om 1080 minuten (600 + 8 * 60) te nemen waardoor men een reset van de dag heeft en terug begint bij dag A.
Indien men in dag B zit betekent dat bij de rustpauze kan oplopen tot 1140 minuten (660 + 8 * 60) bij maximum 24 uur rijden. Waarna men terug aan dag A begint.
Voor de weekkalender is een dag ondeelbaar van middernacht tot middernacht. Dit betekent dat wie op maandag 8 uur begint en gedaan heeft op zaterdag 1 uur daardoor 6 dagen gereden heeft en dus 4 dagen rust moet toevoegen aan de dagelijkse rusttijd.
Bijkomende beperking op tijd.
Men mag maximum 24 uur per dag rijden, rekening houdend met de rusttijden van "Dag" van bovenstaande schema.
Men mag maximum 7 dagen na elkaar activiteit hebben, rekening houdend met de rusttijden van "Week" van bovenstaande schema.
Conclusie:
_______________________________
___________________________________________________________________
Dankzij dit systeem is het voor de chauffeur gemakkelijk om zijn route te plannen, inclusief rusttijden en plaatsen, waardoor hij niet meer gehaast is door de tachograaf en zo veiliger zal rijden.
_______________________________
Christophe Vandersteene
Onafhankelijk Verkeersconsulent.
Auteursrecht © 2019 Christophe Vandersteene. De volledige of gedeeltelijke inhoud van deze website mag gebruikt worden met bronvermelding van deze website en de auteur, doch op eigen risico. Er kunnen geen rechten geëist worden naar publicaties op deze website.
Hoewel de auteur alle gegevens en wetgeving met de nodige zorg heeft onderzocht, zijn druk en andere fouten en wetswijzigingen steeds mogelijk. De auteur is dan ook niet verantwoordelijk voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van de inhoud van deze website en kunnen er dus ook geen schadevergoedingen of rechten worden geëist, in welke vorm ook. Door het lezen van deze website gaat de bezoeker akkoord met deze juridische informatie.
De ideeën die hier worden weergegeven zijn mogelijks theoretische stellingen, die mogelijks nog niet in de praktijk zijn uitgetest. De auteur kan dus niet garanderen dat de ideeën effectief de beoogde resultaten zullen bekomen. Bovendien kan de informatie op deze website ten allen tijde niet meer actueel zijn. en daarom kunnen er ook geen rechten verleent worden naar aanleiding van deze website.
De auteur is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de weergegeven video's van derden en worden enkel ter informatie weergegeven om een situatie te verduidelijken. Ook wanneer de video's strafrechterlijke inbreuken tonen is dit enkel bedoeld als verduidelijking van het probleem en vraagt de auteur uitdrukkelijk om deze inbreuken zelf niet te plegen.
De auteur is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de weergegeven video's van derden en worden enkel ter informatie weergegeven om een situatie te verduidelijken. Ook wanneer de video's strafrechterlijke inbreuken tonen is dit enkel bedoeld als verduidelijking van het probleem en vraagt de auteur uitdrukkelijk om deze inbreuken zelf niet te plegen.
___________________________________________________________________