Probleemstelling : Vele jongeren kiezen voor bromfiets klasse A en drijven die op.
Er vallen veel verkeersslachtoffers bij 16 tot 18 jarigen met opgedreven bromfietsen klasse A en elektrische fietsen omdat men voor deze, weliswaar niet opgedreven voertuigen, in België, vrijgesteld is van het rijbewijs AM, waardoor deze jongeren massaal voor deze voertuigen kiezen zonder de kennis te hebben van de gevaren noch van het beheersen van het voertuig. Nochtans kan men op deze gevaarlijke situatie oplossen door de jongeren hun rijbewijs AM te laten behalen.
Kostprijs zonder rijbewijs VS kostprijs rijbewijs AM.
Kostprijs zonder rijbewijs VS kostprijs rijbewijs AM.
De totale kostprijs van het rijbewijs AM ligt rond de 400€. Daarin zit 6 uur theorie, 4 uur praktijk, examenbegeleiding, examengeld en afhaling rijbewijs inbegrepen.
Maar het is mijns inziens toch belangrijk dat uw tiener reeds op 16 jaar zijn of haar rijbewijs AM behaalt.
De oplossing : Het behalen van het rijbewijs AM, vanaf de gerechtigde leeftijd, op school.
a. Theoretisch lessen en examen op school.
Men kan perfect de theoretische opleiding en examen organiseren op school. Hierbij wordt bij de theoretische opleiding niet alleen de wegcode aangeleerd maar ook alles rond de juridische en financiële gevolgen van het niet technisch in orde zijn van onder andere opgedreven voertuigen, het maken van overtredingen en het niet verzekeren of niet inschrijven van voertuigen. Bovendien moet dit laatste in een samenvatting ondertekend worden door een ouder of voogd van de minderjarige, zodat ook hij of zij op de hoogte is van de gevaren.
Meer informatie over het huidige theoretisch examen AM in Vlaanderen vindt u hier.
b. Praktische lessen via een erkende rijschool, zonder examen.
Ik stel voor om het praktisch examen, naar analogie in Frankrijk, af te schaffen en te vervangen door 2 extra lesuren, waardoor men in totaal 6 lesuren praktijkopleiding heeft, waarbij de nadruk ligt op het defensief rijden op de openbare weg.
De reden is dat iedereen toch slaagt in het praktijkexamen die slechts 3 proeven bevat op een privéterrein terwijl men toch voor 2 uur moet betalen. Bovendien is de opleiding vooral gebaseerd op het inoefenen van de 3 proeven om te slagen op het examen terwijl men mijn inziens toch eerder op het defensief rijden moet inzetten op de openbare weg.
Daarom wordt de 2 examenuren beter in de praktijkopleiding gestoken waardoor men in totaal 6 uur opleiding krijgt.
Meer informatie over het huidige praktisch examen AM in Vlaanderen vindt u hier.
Bovendien stel ik voor om de 6 uur opleiding onder te verdelen als volgt:
1. Minimum 2 uur met een lichte vierwieler 45km/u voorzien is.
Quad Bromfiets.
Vierwielige Bromfiets.
2. Minimum 2 uur met een tweewieler van 45km/u voorzien is.
De speed pedelec.
De bromfiets klasse B.
Enkel rechtse bromfiets.
Enkel rechtse bromfiets.
3. De laatste 2 uur mag vrij gekozen worden en zal in principe steeds het voertuig zijn waarmee men zal rijden.
Na minstens 6 uur opleiding krijgt men het attest van de rijschool waarmee men zijn rijbewijs AM kan aanvragen.
Opgelet: dit is een voorstel. Dit betekent dat u nog steeds het praktisch examen moet afleggen waarvan u hier voorbeeld ziet met een bromfiets klasse B.
Opgelet: dit is een voorstel. Dit betekent dat u nog steeds het praktisch examen moet afleggen waarvan u hier voorbeeld ziet met een bromfiets klasse B.
_________________________________________
Bijkomende voorstellen hervorming rijbewijs AM.
De vrijstelling van het rijbewijs AM voor bromfiets klasse A is maar geldig vanaf 18 jaar i.p.v. 16 jaar. Dit wil zeggen dat je als minderjarige in het bezit moet zijn van een rijbewijs AM voor een bromfiets klasse A.
Anderzijds moet men het voeren openstellen vanaf 16 jaar zodat men carpoolen kan aanleren.
Anderzijds moet men het voeren openstellen vanaf 16 jaar zodat men carpoolen kan aanleren.
_______________________________
Christophe Vandersteene
Onafhankelijk Verkeersconsulent.
Auteursrecht © 2019 Christophe Vandersteene. De volledige of gedeeltelijke inhoud van deze website mag gebruikt worden met bronvermelding van deze website en de auteur, doch op eigen risico. Er kunnen geen rechten geëist worden naar publicaties op deze website.
Hoewel de auteur alle gegevens en wetgeving met de nodige zorg heeft onderzocht, zijn druk en andere fouten en wetswijzigingen steeds mogelijk. De auteur is dan ook niet verantwoordelijk voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van de inhoud van deze website en kunnen er dus ook geen schadevergoedingen of rechten worden geëist, in welke vorm ook. Door het lezen van deze website gaat de bezoeker akkoord met deze juridische informatie.
De ideeën die hier worden weergegeven zijn mogelijks theoretische stellingen, die mogelijks nog niet in de praktijk zijn uitgetest. De auteur kan dus niet garanderen dat de ideeën effectief de beoogde resultaten zullen bekomen. Bovendien kan de informatie op deze website ten allen tijde niet meer actueel zijn. en daarom kunnen er ook geen rechten verleent worden naar aanleiding van deze website.
De auteur is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de weergegeven video's van derden en worden enkel ter informatie weergegeven om een situatie te verduidelijken. Ook wanneer de video's strafrechterlijke inbreuken tonen is dit enkel bedoeld als verduidelijking van het probleem en vraagt de auteur uitdrukkelijk om deze inbreuken zelf niet te plegen.
De auteur is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de weergegeven video's van derden en worden enkel ter informatie weergegeven om een situatie te verduidelijken. Ook wanneer de video's strafrechterlijke inbreuken tonen is dit enkel bedoeld als verduidelijking van het probleem en vraagt de auteur uitdrukkelijk om deze inbreuken zelf niet te plegen.
___________________________________________________________________