Alle belangrijke informatie over bromfietsenvoor jongeren en voor de ouders van jongeren met extra aandacht voor de gevaren van het opdrijven van bromfietsen.
_____________________________
Beste jongere en beste ouders van jongeren.
U wordt 16 jaar of u bent 16 jaar geworden. Dan is dit het eerste sleutelmoment in uw gemotoriseerde verkeersleven!
Immers, u wilt hoogstwaarschijnlijk een bromfiets. Maar vooraleer u ten ten rade gaat bij de bromfietsverkoper geef ik u wat belangrijke uitleg en interessante tips!
De bromfietsverkoper zal u 2 gelijk bromfietsmodellen tonen, doch met dat verschil dat de linkse bromfiets een bromfiets klasse A is en de rechtse bromfiets een bromfiets klasse B. Bromfiets dienen vanaf nu ook ingeschreven te zijn en een nummerplaat te dragen. Dit kan je regelen via je verzekeringsagent.
De twee bromfietsen die hier worden getoond zijn fysisch identiek aan elkaar, doch met dat verschil dat je voor een bromfiets klasse A geen rijbewijs moet hebben en voor een bromfiets klasse B wel een rijbewijs AM moet hebben.
Bovendien is de technische maximum snelheid van een bromfiets klasse A beperkt tot 25km/u en bij een bromfiets klasse B tot 45km/u.
Velen jongeren onder u willen onmiddellijk rijden en zien het niet zitten om te wachten en om uw bromfietsrijbewijs AM te behalen. Daarom wordt gemakkelijkheidshalve voor een bromfiets klasse
A gekozen en wordt die onmiddellijk opgedreven naar 45km/u of zelfs sneller. Hoogstwaarschijnlijk
kent u vrienden die dit al gedaan hebben of u hierbij eventueel willen helpen.
Maar opgelet! Het opdrijven van een bromfiets is een misdrijf met mogelijks zware
lichamelijke, financiële en juridische gevolgen!
De gevolgen worden in het volgende filmpje volledig uitgelegd. Let vooral op de absurde risico's die jongeren nemen. Zo is er bijvoorbeeld een bromfiets zonder remmen die 80 km/u rijdt. Men remt met de voeten! Gelukkig was deze bromfiets op tijd in beslag genomen , anders had deze jonge man het niet overleeft!
Opmerking : hoewel dit filmpje reeds meer dan een decennium oud is, is ze nog steeds actueel voor wat het opdrijven van bromfietsen betreft. Vooral het aantal ongevallen met zware of dodelijke afloop bij jongeren blijft angstvallig hoog.
Waar er door jongeren absurde risico's worden genomen.
Deze jonge man heeft een youtube-kanaal waar hij uitlegt hoe je een begrenzer moet installeren. Let ook op de stoerdoenerij en vooral de manier van rijden op het laatste van het filmpje. Deze jongeman heeft geen enkel flauw benul van de gevaren bij rijden aan 75km/u zonder helm, rechtopstaand en jumpen op zijn scooter. De auteur wens te benadrukken dat de handelingen die hier beschreven worden illegaal zijn! Doe dit dus niet!
_______________________________________
Zelfde verhaal voor de elektrische fietsen.
Deze jonge man heeft zijn Bosch fiets met een speedchip opgedreven waardoor hij met zijn elektrische fiets snelheden van 90km/u haalt. Deze jongeman heeft geen enkel flauw benul van de gevaren bij rijden aan 90km/u zonder helm, en kledij. Bij een crash leidt dit zo goed als zeker naar overlijden! De auteur wens te benadrukken dat de handelingen die hier beschreven worden illegaal zijn! Doe dit dus niet!
___________________________________
Sommige jongeren zoeken voor de kick de dood op met opgedreven bromfietsen. Hier loopt het nog relatief goed af met enkel blikschade.
____________________________________
De opgedreven bromfiets van deze jongere waarvan de remmen zelfs niet werken is een gevaar op de baan. Let vooral op de absurde antwoorden van deze jongere waarbij zijn houding boekdelen spreekt. Dit komt vooral door jarenlang zo te kunnen rijden zonder pakkans.
_______________________________________
Dit leidt tot vluchten met een opgedreven bromfiets die technisch niet in orde is met volgende boetes.
__________________________________________
Maar uiteindelijk loopt het altijd verkeerd af voor de jongere, zoals de getuigenis van deze politieagenten in volgend filmpje.
Deze jongen is zwaar invalide voor het leven. Het is onduidelijk als hij nu nog leeft en in welke toestand hij zich bevindt. ________________________________
Tenslotte wordt het verkeerde gedrag van jonge bestuurders na het behalen van hun motorrijbewijs gewoon verder gezet omdat ze de overmoedige ervaringen met hun bromfiets gewoon verder zetten.
Dit zowel met de motor.
Vooral ook in groep door groepsdruk
________________________________________
Belangrijke opmerking:Er zijn heel wat bromfietsen die eigenlijk legaal begrensde motorfietsen zijn. Zoals de Aprilia rs 50. Deze bromfietsen zijn wettelijk gehomologeerd zolang men de permanente begrenzer niet opheft.
Dit is een Aprilia RS 50 cc die origineel een motorfiets 125 cc was. Bij het invoeren wordt het voertuig wettelijk afgesteld en gehomologeerd naar een bromfiets klasse B, door de motor naar 50cc te vervangen en te begrenzen op 45 km/u met een ring. Dit is een voorbeeld van hoe de wet wordt omzeild, vermits dit voertuig door de constructeur origineel niet bedoelt was om als bromfiets te gebruiken. Maar het voertuig wordt wel door de invoerder legaal afgesteld als bromfiets en dus door de overheid correct gehomologeerd. Bovenstaande filmpje toont bovendien aan dat dit op diverse merken van toepassing is!
________________________________________
Daarom gaan jongeren rijden alsof het een motorfiets is.
Deze Aprilia 50 haalt een topsnelheid van 110 km/u in een zone 30. Vroeger kon het bromfietscertificaat niet ingetrokken worden.
Daarom werd het bromfietscertificaat vervangen door een bromfietsrijbewijs AM. En dat heeft zo zijn gevolgen voor andere categorieën. Je mag immers met geen enkele motorvoertuig meer verder rijden.
Dat jongeren inventief zijn en zelf sleutelen aan hun bromfiets om hem nog sneller te doen rijden is niet alleen dagelijkse kost, maar ook algemeen geweten. Vooral jongeren die ver van de steden wonen hebben nood aan een 70 km/u voertuig. Meer daarover later.
________________________________________
Maar dat er ook helaas een rij-instructeur is die alle verkeersregels totaal aan zijn laars lapt, is toch even schrikken want je verwacht dat niet, zoals in volgend filmpje.
________________________________
Opgelet: De plaats van waar en hoe snel men met een bromfiets mag rijden is in Nederland anders dan in België. De Belgische wetgeving wordt verder uitgelegd in het "Kijk uit - hoe moet ik rijden met bromfiets klasse A en B" filmpje die je hier verder zult vinden.
_________________________________
Bijkomende informatie over bovenstaande filmpjes.
Een opgedreven bromfiets klasse A die meer dan (*)30 km/u en maximum (*)50 km/u rijdt
betekent NIET dat het voertuig als rechtsgeldig bromfiets klasse B wordt beschouwd en dus ook niet met een geldig rijbewijs AM mag bestuurd worden. Omdat het gelijkvormigheidsattest blijft spreken over een bromfiets klasse A en dus de bestuurder dan automatisch niet over een geldige verzekering beschikt, niet correct ingeschreven is en soms op een fietspad rijdt waar het niet mag.
Een opgedreven bromfiets klasse A of B die meer dan (*) 50 km/u rijdt betekent NIET dat het voertuig als rechtsgeldig motorfiets wordt beschouwd en dus ook niet met een geldig rijbewijs A1 mag bestuurd worden. Omdat het gelijkvormigheidsattest blijft spreken over een bromfiets klasse A of B en dus de bestuurder dan automatisch niet over een geldige verzekering beschikt, niet correct ingeschreven is en soms op een plaats rijdt waar het niet mag.
(*) Er is een wettelijke correctie van 6 km/u waardoor de effectieve snelheid iets hoger mag liggen dan de wettelijke toegelaten snelheid.
De lichamelijke gevolgen.
Zonder de gevaren en de gevolgen van deze daden te beseffen, kan het opdrijven van een bromfiets tot permanent invaliditeit, lange
revalidatie en/of helaas tot de dood leiden.
De juridische gevolgen.
Bovendien kan bij een veroordeling van een politierechter uw voertuig worden verbeurd verklaard ! Dit betekent dat je
uw brommer kwijt bent zonder vergoeding.
Daarnaast kan uw rijbewijs voor enkele maanden worden ingehouden, moet u examens opnieuw doen en/of kan u een verbod op recht tot sturen
krijgen. Wie nog geen rijbewijs heeft zal zijn schorsing zien ingaan op het
moment dat je uw rijbewijs AM, A1 of B bekomt.
De financiële gevolgen.
Tenslotte kunnen de boetes oplopen tot 10.000€, vermits u verschillende overtredingen hebt begaan die afzonderlijk
beboet kunnen worden.
Verder bent u ook niet meer verzekerd voor uw
opgedreven bromfiets, zelfs als u een verzekering hebt afgesloten. Dit betekent
dat de verzekering achteraf alle kosten die het gemaakt heeft kan terugvorderen
bij u! Bijkomend ben je meestal uw bromfiets definitief kwijt, door verbeurdverklaring van de rechter, en komt hij in "de press" terecht.
Samenvatting gevolgen
De oplossing : Het behalen van het rijbewijs AM vanaf de gerechtigde leeftijd.
Als ouder beslist u zelf over uw tiener, maar het verbieden op die leeftijd van een bromfiets leidt meestal tot onbegrip van die tiener met gevaarlijk en onverantwoord gedrag in het verkeer. Bovendien kan uw tiener meerijden op de bromfiets van een minderjarige vriend, wat verboden is als de bestuurder jonger is dan 18 jaar en worden (opgedreven) bromfietsen van vrienden gedeeld zonder dat u dit weet!
De totale kostprijs van het rijbewijs AM ligt rond de 400€. Daarin zit 6 uur theorie, 4 uur praktijk, examenbegeleiding, examengeld en afhaling rijbewijs inbegrepen.
Maar het is mijns inziens toch belangrijk dat uw tiener reeds op 16 jaar zijn of haar rijbewijs AM behaalt.Dit is namelijk goedkoper dan de duizenden Euro's die je anders aan boetes moet betalen.
Bovendien leert uw tiener bij de opleiding ook het verkeersreglement en de gevaren in het verkeer kennen wat in het volgend filmpje wordt uitgelegd.
Tip!
U kan reeds uw theoretische examen afleggen als u de leeftijd van 15 jaar en 9 maanden hebt bereikt. Dus u kan reeds vanaf 15 jaar beginnen te studeren ter voorbereiding. Meer informatie over het behalen van het theoretisch examen AM in Vlaanderen vindt u hier.
U kan dan reeds de 4 uur opleiding bij een rijschool beginnen en het examen afleggen vanaf de leeftijd van 16 jaar! Dan kan u onmiddellijk rijden met een voertuig van de categorie AM. Meer informatie over het behalen van het praktisch examen AM in Vlaanderen vindt u hier.
Hoe rijdt je correct en waar mag je rijden met een bromfiets klasse A of B.
Opgelet: Voor bromfiets klasse A ben je in België vrijgesteld van het rijbewijs AM en dus hebben de jongeren geen enkele opleiding gekregen in verband met defensief rijden, beheersing voertuig en kennis van de wegcode. Dit wordt in bovenstaand filmpje dan ook niet realistisch weergegeven vermits de jongere met bromfiets klasse A hier wel een opleiding krijgt van een rijschool.Dit gebeurt nooit in de praktijk!
Een totale overzicht vind je op volgende brochure van het VIAS (vroeger BIVV) terug.
Meer informatie over veiligheidskledij voor de scooter.
De helm.
In volgend filmpje krijg je meer uitleg over waarom een helm belangrijk is en welk soort materialen er stevig en minder stevig zijn.
Hoewel de auteur alle gegevens en wetgeving met de nodige zorg heeft onderzocht, zijn druk en andere fouten en wetswijzigingen steeds mogelijk. De auteur is dan ook niet verantwoordelijk voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van de inhoud van deze website en kunnen er dus ook geen schadevergoedingen of rechten worden geëist, in welke vorm ook. Door het lezen van deze website gaat de bezoeker akkoord met deze juridische informatie.
De ideeën die hier worden weergegeven zijn mogelijks theoretische stellingen, die mogelijks nog niet in de praktijk zijn uitgetest. De auteur kan dus niet garanderen dat de ideeën effectief de beoogde resultaten zullen bekomen. Bovendien kan de informatie op deze website ten allen tijde niet meer actueel zijn. en daarom kunnen er ook geen rechten verleent worden naar aanleiding van deze website. De auteur is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de weergegeven video's van derden en worden enkel ter informatie weergegeven om een situatie te verduidelijken. Ook wanneer de video's strafrechterlijke inbreuken tonen is dit enkel bedoeld als verduidelijking van het probleem en vraagt de auteur uitdrukkelijk om deze inbreuken zelf niet te plegen.